Tolong Jangan Klik

My Instagram

Instagram

Sunday 3 July 2011

masa kecik-kecik malas membaca

source: here
masa kecik tak nak membaca, bila dah besar dan hensem macam brad pitt baru nak membaca. itu aku. budak-budak yang rajin membaca sekarang, bila dah besar mesti dah malas baca kn? sebab masa kecik dah rajin membaca, bila dah besar mestilah rajin buat benda lain pulak. membaca je, mestilah boring. sekali-sekala menjahit ke, main layang-layang ke, garu belakang kuda ke, lari-lari anak itik ke, atau mandi dalam gelas mesti tidak membosankan.

so, hari ni dah masuk hari ke tiga aku tak membaca buku. sebab dah tak ada buku yang nak dibaca. bosan. tiga hari sebelum ni, aku telah habis membaca buku 'SPERMA CINTA'. sebenarnya, aku pun tak tahu nak panggil buku ke antologi sehijau anak daun. sebab orang panggil buku sperma cinta ni sebagai 'blook'. aku sendiri pun tak tahu menatang spesis harimau apakah 'blook' tu.

aku panggil buku je lah ye. buku ni aku beli dengan anip si puteh masa kat 'fixie gathering' di dataran bandaraya JB pada 25hb jun tempoh hari. si anip ni salah seorang peserta car boot sale. aku pun salah seorang peserta jugak. so, si anip ni dia jual baju-bajan dan ada 2,3 jenis buku. masa aku melawat booth dia, aku terbelek buku-buku yang dia jual. aku berkenan dengan buku 'sperma cinta' ni. aku pun beli. harus diingat, ini bukan buku lucah. harga rm18. balik rumah, aku terus baca. tapi tak terus habis sejam kemudian. bukan 10 muka surat je, tapi 140 lebih. tebal jugak beb.

bila baca baru tahu, buku ni bukan novel tapi himpunan penulisan-penulisan blogger 'linglung' merangkap penulis buku ni. lebih kurang himpunan cerpen beliau la. penulisan beliau pun bukan calang-calang jugak, agak hebat juga bagi aku. seolah-olah macam ayam jantan bertelur hebatnya. kadang-kadang marah juga aku bila baca buku ni. penulisan beliau kadang-kadang membuatkan aku gelak sorang-sorang. nasib baik, aku baca sorang-sorang dalam bilik. kalau aku pi baca kat taman rekreasi gunung kinabalu atau kat taman KLCC yang confirm ramai orang, macamane? tak ke orang panggil aku gila kalau gelak sorang-sorang. marah betul aku. ni la first time aku baca buku, lepas tu tergelak sorang-sorang. ciss! tak guna.

pendapat aku, penulis banyak menulis kisah hidup beliau dan tak kurang jugak kisah-kisah rekaan. yang rekaan pun best, yang betul-betul pun best. aku pun malas nak tulis panjang, kalau tak percaya, pergi beli dan baca. tapi kalau tergelak sorang-sorang, padan muka.

kalau nak follow blog penulis, tengok sini.

p/s: bila dah baca buku ni baru aku sedar, penulisan ayob pun tak kurang hebatnya.

No comments:

My Podshop

Photobucket