Tolong Jangan Klik

My Instagram

Instagram

Monday 4 July 2011

Permainan

sedang asyik gua berjalan melalui lorong haji masdot, tiba-tiba gua terpandang sejenis tapak kaki yang agak aneh gamaknya. bukan jenis tapak kaki makhluk darat gua kira. tidaklah banyak, tapi jarang-jarang kesannya.

gua rasa ingin tahu. then, gua perhatikan betul-betul tapak kaki itu dan gua ikut jejak itu. dalam kepala gua, terbayang-bayang akan 'Alien' (pemikiran tipikal). ikut punya ikut, gua kira hampir 20 meter jugak gua follow kesan jejak itu.

terleka jugak gua bila buat kerja mengikut jejak. semakin lama gua follow jejak, semakin panas gua rasa kesan tapak kaki tu. gua pun tak tahu kenapa. kadang-kadang panasnya macam air yang mendidih. panas jugak tapak kaki mahkluk ni.

seketika kemudian, alangkah terkejutnya gua bila ternampak satu makhluk hitam sedang berjalan di depan gua. gua kira, makhluk ni tuan punya tapak kaki. makhluk itu berjalan slow-slow. tidak laju langkahnya. gua rasa itu makhluk bukan alien!!.

time tu jugak gua rasa takut, tapi gua lawan rasa takut tu. baru la jantan beb!! gua lari mengejar mahkluk tersebut dan melintas di hadapan makhluk itu. alangkah terkejut kambingnya gua bila gua tengok makhluk tersebut!! gua kenal itu makhluk. cikgu gua pernah bagitahu. nasib baik gua rajin pergi sekolah masa zaman budak-budak. itu penyu!!

gua perhatikan penyu ni, bukan calang-calang penyu gua kira. pakai spek Ray-ban, seluar levis. jenis yang pandai bergaya gua rasa. tapi yang gua paling kagum, ada choki-choki kat mulut penyu. bukan main-main penyu ni. spesis penyu yang follow perkembangan trend manusia gua kira.

gua pun tak tercapai akal nak memikirkan bagaimana penyu boleh ada kat lorong hj masdot. apa gua peduli? alang-alang gua jumpa penyu, lebih baik gua bertanya khabar. gua sengaja nak menunjukkan sifat yang prihatin terhadap penyu. belum sempat gua bertanya, si penyu itu membuka spec ray-ban, choki-choki tetap di mulut dan berkata,

"mimpi itu hanyalah permainan tidur".

kata-kata penyu itu telah membantutkan niat gua untuk bertanya khabar beliau. pendek dan ringkas si penyu berkata-kata. gua pun musykil bagaimana penyu boleh bercakap. yang gua tahu, penyu menangis je. macam lagu arwah sudirman. gua berlalu pergi. tinggal penyu berseekoran.

sudah dua hari gua memikirkan kata-kata si penyu itu. susah jugak gua nak faham dan hadam kata-katanya. entah apa kejadah motif si penyu berkata-kata begitu kepada gua. gua pun naik hairan dengan penyu di lorong hj masdot itu.

fikir punya fikir, hari ketiga baru lah gua faham. ada betulnya jugak kata-kata si penyu itu. mimpi hanyalah game. macam main PES jugak gua rasa. tak pun macam game super mario atau bola kaki tiga. konda-kondi pun boleh. so, gua pun tak payah nak serius sangat pasal mimpi ni. ye dak, penyu?

trendsetter punya penyu (pic by Google)


p/s: melalut punya entry.

No comments:

My Podshop

Photobucket